неділя, 31 грудня 2023 р.
середа, 27 грудня 2023 р.
Простір для втілення інноваційних ідей
понеділок, 11 грудня 2023 р.
Вітаємо розумних та успішних!
11 грудня 2023 року у Києві відбувся Всеукраїнський урочистий збір переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів і Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України для вручення стипендій Президента України у 2023 році.
Щиро вітаємо президентських стипендіатів з біології і екології:
- Починка Олександра, студента І курсу Вінницького національного медичного університету імені М. І. Пирогова (учень Хмельницького ліцею ІІ-ІІІ ступенів Хмельницької обласної ради, вчитель-Гусак С.Г., вчитель-методист);
- Скрипник Софію, студентку І курсу Хмельницького музичного коледжу імені В.І. Заремби(учениця НВК №4 м.Хмельницького, вчитель-Віркун В.О., вчитель-методист);
- Хараджу Єлизавету, ученицю 9 класу комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №10 Хмельницької міської ради» (вчитель- Бітюк М.Ю., Заслужений вчитель України);
- Трубнікова Єлизавета, учениця 10 класу комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей No 4 імені Павла Жука Хмельницької міської ради (вчитель-Віркун В.О., вчитель-методист).
четвер, 7 грудня 2023 р.
РЕЗУЛЬТАТИ МІЖНАРОДНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ PISA-2022
Шановні колеги! Просимо ознайомитися з результатами дослідження:
https://mon.gov.ua/ua/news/rezultati-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2022
ПРИРОДНИЧО-НАУКОВА ГРАМОТНІСТЬ
Оцінювання з природничо-наукової грамотності передбачає виявлення здатності 15-річного учнівства як свідомих громадян вивчати й розв’язувати проблеми, пов’язані з наукою й науковими ідеями. Відповідно до визначення PISA, науково грамотна особа готова брати участь в обґрунтованому дискурсі про науку й технології, що потребує навичок наукового пояснення явищ, оцінювання та планування наукового дослідження та наукової інтерпретації даних і доказів.
Найвищі результати в циклі 2022 року українські учні отримали з природничо-наукових дисциплін. Якщо порівняти із циклом 2018 року, результати зменшилися на 19 балів. Базового рівня грамотності за шкалою PISA досягли 66% українських учнів і учениць. Це означає, що вони здатні застосувати знання в галузі природничо-наукових дисциплін на рівні їхнього побутового розуміння, а також демонструють елементарні знання, засвідчуючи спроможність виявляти ті питання, які можна дослідити науково. Водночас рівня 3 і вищих досягли 36% учнів.
Варто враховувати, що успіхи в природничо-наукових дисциплінах у минулому циклі досліджень були ліпшими, ніж, наприклад, із математики (близькими до результатів із читання). Тож хоч результати в галузі природничих наук і знизилися, але падіння є не таким помітним.
середа, 6 грудня 2023 р.
Про формувальне оцінювання
Видавничий дім «Освіта» та авторські колективи посібників для пілотуючих 7 класів пропонують обговорити й обмінятися досвідом з теми:
Формувальне і підсумкове оцінювання 7 клас НУШ. Практичний кейс
Біологія
07.12. о 18.00
https://us06web.zoom.us/j/84856743560?pwd=aWrkVyEuEqxx6NHgohdBX1tBhv28r3.1
понеділок, 4 грудня 2023 р.
Про початок марафонів програм НУШ 7-9 класи
Шановні колеги!
5 грудня о 14.00 Біологія
понеділок, 13 листопада 2023 р.
Інтернет-олімпіада з біології
Інформуємо, що відповідно до листа Державної наукової установи
«Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України
№ 21/08-1971 від 09.11.2023 "Про проведення Всеукраїнської
учнівської Інтернет-олімпіади з біології у 2023-2024 навчальному році", Інтернет-олімпіада з біології для учнів 9-11
класів проводиться на базі Харківського національного університету імені В.Н.
Каразіна.
Інтернет-олімпіада проводиться у два етапи.
Перший (відбірковий) етап включатиме два тури: І тур
відбудеться
з 16 до 18 листопада 2023 року;
ІІ тур відбудеться 25 листопада 2023
року.
Другий (фінальний) етап відбудеться (орієнтовно) у грудні 2023 року.
До участі у фінальному етапі допускаються лише переможці першого етапу
Інтернет-олімпіади. Точну дату та іншу інформацію щодо проведення другого
етапу змагань буде повідомлено додатково.
Більше інформації щодо змісту, вимог та умов участі в Інтернет-олімпіаді
можна знайти на
сторінці олімпіади за посиланням: https://kns.karazin.ua/bioolimp/
Просимо сприяти поширенню інформації та сприяти залученню учнів до участі
у Інтернет-олімпіаді.
вівторок, 7 листопада 2023 р.
ПРОФІЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА: ПОЧАЛОСЯ ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ СТАНДАРТУ
Шановні педагоги! Просимо долучитися до обговорення!
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт Державного стандарту профільної середньої освіти (10–12 класи й заклади професійної та фахової передвищої освіти в частині здобуття повної загальної середньої освіти):
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf)
Цей документ є новим форматом для української освіти: на відміну від одного стандарту для базової та старшої середньої освіти тепер будуть два окремі документи. Проєкт стандарту профільної освіти продовжує реформу «Нова українська школа», яка стартувала з першого класу 2018 року. Передбачається, що 2027 року ці учні почнуть здобувати профільну освіту за новими стандартом і програмами. До цього, починаючи з 2025 року, відбудеться пілотування стандарту й моделей профільної освіти в окремих закладах.
Згідно з концепцією реформи учнівство зможе формувати власну освітню траєкторію, обираючи профіль і частково предмети для вивчення. Водночас заклади освіти зможуть сформувати якнайкращу пропозицію для учнів залежно від своїх можливостей.
Для цього передбачено кілька опцій:
1. Документ пропонує девʼять освітніх галузей, у межах яких можна буде формувати відповідні профілі завдяки вибору інтегрованих і міжгалузевих курсів, предметів (поглибленому вивченню предметів або курсів).
2. Навчальні результати, яких мають досягти учні на завершення повної загальної середньої освіти, передбачають основний і поглиблений рівні. Тож заклади освіти зможуть відповідно до зацікавлень учнівства та своїх можливостей комбінувати власні моделі профілізації (поглиблене вивчення предметів, специфічні курси для поглиблення профільності, інтегровані рішення тощо).
3. Базовий навчальний план містить години для вільного вибору предметів і курсів:
- у 10 класі — 105–210 годин за обраним профілем, 35–140 годин — поза обраним профілем;
- в 11–12 класах — 385–595 годин за обраним профілем і 70–280 годин — поза обраним профілем за два роки.
4. У базовому навчальному плані (який міститься в стандарті) для кожної освітньої галузі передбачено мінімальну й максимальну кількість годин, що дозволяє перерозподіляти їх між освітніми галузями.
5. Години на вивчення освітніх галузей розподілені за роками / циклами навчання, щоб заклади освіти могли навчати за модульним принципом, реалізовувати з учнівством проєкти як упродовж року / семестру, так і компактно (наприклад, упродовж одного тижня).
«Свобода — важлива цінність для освіти. А індивідуальні освітні траєкторії для учнів — це можливість якнайкраще її реалізувати. По-перше, це допоможе школярам навчитися ухвалювати рішення, спираючися на власні інтереси та потреби. По-друге, старша профільна школа з вибором власного освітнього шляху надаватиме можливість учням заглибитись у певну галузь знань та краще підготуватися до подальшого здобуття професії», — зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий.
Разом зі стандартами початкової та базової освіти проєкт стандарту профільної освіти створює цілісну концепцію навчального прогресу учнів у НУШ. В основу цих трьох документів покладено компетентнісний підхід до навчання і єдиний перелік освітніх галузей:
- мовно-літературна;
- математична;
- природнича;
- технологічна;
- інформатична;
- соціальна і здоров’язбережувальна;
- громадянська та історична;
- мистецька;
- фізична культура.
Ключові компетентності, визначені законом «Про освіту», учні опановуватимуть у межах кожної освітньої галузі, адже для них визначено компетентнісний потенціал.
На основі затвердженого стандарту розроблять типову освітню програму й модельні навчальні програми, які запропонують та конкретизують предмети й курси для вивчення. Стандарт дозволяє створити широкий список різноманітних предметів і курсів.
«НУШ — одна з ключових освітніх реформ. Її впровадження триває в базовій школі, та ми поступово рухаємося до профільної освіти. Адже підґрунтя цих змін потрібно готувати вже. І цим підґрунтям є стандарт профільної освіти. Після затвердження ми плануємо відпілотувати цей документ і програми, що будуть розроблені на його основі, а також інші зміни, повʼязані з просуванням реформи. Передбачаємо, що пілотування почнеться 2025 року, за два роки до старту профільної освіти, що дасть змогу якісно відрефлексувати результати пілоту і внести необхідні корективи перед масовим упровадженням», — сказав заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків.
Співавторами стандарту є представники МОН, УЦОЯО, Національної академії педагогічних наук, ЗВО, ОІППО, директори й учителі шкіл. Координувала створення стандарту Команда відновлення та реформ МОН. Також узимку 2023 року відбулося експертне обговорення кожної освітньої галузі, а головні екзаменатори міжнародного дослідження PISA здійснили експертизу проєкту стандарту. Тож у ньому враховані коментарі щодо математичної, природничої та читацької компетентностей, сформованість яких у 15-річних підлітків перевіряє це дослідження.
Запрошуємо долучитися до громадського обговорення проєкту стандарту. Надсилати свої пропозиції можна до 30 листопада 2023 року за адресами: 01135, м. Київ, просп. Берестейський, 10, e-mail: svitlana.fitsailo@mon.gov.ua. Контактна особа для надання консультацій: Світлана Фіцайло, начальник відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин головного управління загальної середньої освіти директорату шкільної освіти, номер телефону: (044) 481-47- 61.
понеділок, 30 жовтня 2023 р.
Засідання біологічної студії
Осмислення сучасної екологічної кризи в світі та Україні, зокрема, спонукають освітян шукати нові підходи щодо формування в школярів екологічної компетентності як ключової. Екологічна компетентність передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства. «Від дій рф під загрозою знищення сьогодні 2,5 млн. га природоохоронної мережі Європи. Це 160 об’єктів Смарагдової мережі-території існування видів і оселищ, що охороняються на європейському рівні. Ще 17 Рамсарських об’єктів площею 627, 3 тис. га водно-болотних угідь, що мають міжнародне значення. Загалом від дій агресора в небезпеці залишаються 20% площ всіх заповідних територій України. Майже 3 млн. га лісу в Україні були охоплені війною» (Руслан Стрілець, Міністр захисту довкілля та природних ресурсів України). Про збереження біотичного та ландшафтного різноманіття, сучасні тенденції та шляхи пошуку нових стратегій, способів, методів роботи з учнями йшлося на засіданні біологічної студії для вчителів природничої освітньої галузі. Чергове засідання відбулося 24 жовтня 2023 р. на базі ХОІППО. Ключове питання засідання студії розкрила Казімірова Л.П, доцентка кафедри екології та біологічної освіти Хмельницького національного університету, кандидатка біологічних наук. Людмила Павлівна розкрила важливість екосистемного підходу в збереженні біотичного та ландшафтного різноманіття, познайомила вчителів із сучасними трендами в екології-екосистемними послугами, акцентувала увагу на цінностях природи та важливості використання в освітньому процесі інформації про Цілі сталого розвитку.
середа, 11 жовтня 2023 р.
Про шкільну природничу освіту
Шкільна природнича освіта в умовах реалізації Концепції Нової української школи стикається з рядом викликів, що потребують вирішення. Саме про це йшлося на зустрічі з вчителями природничої освітньої галузі Чемеровецької ТГ.
Опрацювали нормативну базу, ознайомилися з науково-методичним аспектом реалізації компетентнісного підходу на уроках біології і хімії, із вимогами до моделювання сучасного уроку, новими підходами до оцінювання, проаналізувати структуру діагностичної роботи.
НУШ: біологія 7 клас
Шановні колеги!
Пропонуємо переглянути вебінар-зустріч вчителів, що пілотують біологію в 7 класі: https://www.youtube.com/watch?v=kCTt8cwlwZU
середа, 4 жовтня 2023 р.
Пілотуємо предмет "Біологія" у 7 класі!
З початку 2023-2024 навчалього року в Україні розпочато пілотування предметів природничої освітньої галузі. Біологія пілотується в п'яти освітніх закладах Хмельниччини:
- Ліцей №1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради:
- Ліцей №2 Хмельницької міської ради;
- Старокостянтинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1;
- Кам'янець-Подільський ліцей №3;
- Славутська гімназія "Успіх
Пілотуються дві програми з біології, що рекомендовані МОН України до використання в освітньому процесі з біології:
- Модельна навчальна програма "Біологія.7-9 класи" для закладів загальної середньої освіти (авт. Соболь В.І.);
- Модельна навчальна програма "Біологія.7-9 класи" для закладів загальної середньої освіти (авт. Балан П.Г., Кулініч О.М.,Юрченко Л.П. );
03 жовтня відбувся вебінар з вчителями біології і хімії, що працюють в пілотних 7 класах НУШ. Обговорено методичні рекомендації МОН України №1/11938-23 від 11.08.2023 р. щодо організації освітнього процесу, викликів та проблемних питань, особливостей оцінювання навчальних досягнень учнів.
вівторок, 3 жовтня 2023 р.
Медіаграмотність-вимога сьогодення!
Шановні колеги! Долучаємо наших учнів до Проєкту!
Національний проєкт з медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та інформаційної політики України (далі – Фільтр) спільно з акціонерним товариством «Національна суспільна телерадіокомпанія України» готує телевізійний урок «Всеукраїнський урок єдності» (далі – Урок), який буде присвячений темі протидії дезінформації та маніпуляціям.Урок буде транслюватися на телеканалі «Суспільне. Культура» 06 жовтня о 12:00, а також на Youtube-каналі «Перший».Ця ініціатива має на меті підвищити рівень стійкості українців до пропаганди та вдосконалити навички критичного мислення. Трансляція Уроку триватиме 30 хвилин. Наприкінці телевізійного уроку дітям буде запропоновано пройти невеличку тест-гру, яка складатиметься з 7 запитань. Для цього потрібно, щоб діти просканували QR-код на екрані та перейшли за посиланням.Просимо поширити інформацію про Урок серед закладів освіти та рекомендувати організувати перегляд уроку учнями 5 – 11 класів.За підсумками Уроку рекомендуємо провести дискусію використовуючи рекомендації від IREX та Фільтра.Роздаткові матеріали доступні за посиланням:https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Qm3tOQykQHzUyV8Mhl9Ra5RW6owNKF .При цьому просимо поширити інформацію про Урок на сторінках у соцмережах та розмістити на офіційних вебсайтах.Матеріали | для | промоції | доступні | за | посиланням: |
https://drive.google.com/drive/folders/1ycJjHm28xcYZuSPeFBsb9gGUAHzQxUb | |||||
z?usp=drive_link . |
вівторок, 12 вересня 2023 р.
Інструктивно-методичні рекомендації МОН України на 2023-2024 н.р.
Шановні колеги!
Просимо ознайомитись з інструктивно-методичними рекомендаціями щодо викладання предметів інтегрованих курсів у 2023-2024 н.р. за покликанням:
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/89974/
пʼятниця, 1 вересня 2023 р.
З першовереснем!
Шановні колеги!
З початком нового навчального року! Нехай цей навчальний рік буде сповнений натхення і незламності. Дякуємо, що навіть у ці переломні часи ви залишаєтеся в освіті рідної країни! Ви ділитеся секретами знань, даруєте нові відкриття дітям та ведете за собою у щасливе майбутнє України.
Бажаємо кожному вчителю і вчительці здійснення всього задуманого, блискучих результатів як власних, так і учнів!
Мирного неба!Тримаймо освітній стрій!
Великий серпневий Вчительський Збір
Великий
серпневий Вчительський Збір
відбувся 28 серпня 2023 р. на базі Дунаєвецького ліцею №3. В рамках Збору пройшов семінар-тренінг для вчителів біології Дунаєвецької
ТГ та Солобковецької ТГ «Компетентнісний
підхід: теорія і практика», проведений методистом біології і екології ХОІППО
Мирною Л.А. і консультантом ЦПРПП Дунаєвецької міської ради Дармограй Н.О., які
розкрили теоретично-методичний аспект формування ключових та предметної
компетентностей на уроках біології.
Власним досвідом реалізації
компетентнісного підходу в освітньому процесі
поділилася вчителька біології Гуківського ліцею Гуківської селищної ради
Лиськова М.Й., старший вчитель, призерка обласного етапу Всеукраїнського
конкурсу «Вчитель року» в номінації «Біологія» (2022 р.). Марія Йосипівна
розкрила високий мотиваційний аспект використання сучасних ІКТ-технологій,
підходи щодо поєднання традиційних та
інноваційних методів навчання. Про професійний підхід до вибору модельної
навчальної програми, підручника та навчальних посібників йшлося на майстерці
вчителя біології НВК №4 м. Хмельницького Віркуна В.О., вчителя-методиста,
експерта Всеукраїнської школи-онлайн, Державної установи «Інститут модернізації
змісту освіти», автора програм та навчальних посібників.
У ході тренінгу відпрацьовано уміння створювати та
аналізувати компетентнісно-орієнтовані завдання, відповідно до груп очікуваних
результатів, зазначених у Державному стандарті базової середньої освіти (2020
р.).
вівторок, 22 серпня 2023 р.
Серпнева методична зустріч
Методична зустріч з учителями природничої освітньої галузі «Як ефективно розпочати новий 2023/2024 навчальний рік» відбулася 21.08 на базі ХОІППО в онлайн-форматі.
Організатори методичної зустрічі Буймістер Л.В., методист хімії і Мирна Л.А., методист біології і екології акцентували увагу на безпечному освітньому середовищі та особливій психологічній підтримці здобувачів освіти. Учасників заходу ознайомлено з візією майбутнього освіти і науки України; опрацьовано нормативну базу; окреслено основні підходи та завдання щодо реалізації Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. У практичній частині методичної зустрічі спікери анонсували сучасні навчальні ресурси, що сприятимуть подоланню освітніх втрат та забезпечать якість навчання з предметів та інтегрованих курсів природничої освітньої галузі. Методичний аспект розробки навчальних програм та календарно-тематичного планування з інтегрованих курсів (5-6 кл.) природничої освітньої галузі розкрили в своїх виступах Гжегожевська А.А., вчителька біології ліцею №10 м. Хмельницького, старший вчитель; Малащук О.А., вчителька біології і хімії Мар’янівської гімназії Чорноострівської селищної ради, вчитель-методист; Палій Ж.О., вчителька хімії Цвітоського ліцею Улашанівської сільської ради, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, Тимошик А.А., вчителька біології Ярмолинецького ЗЗОСО №1, старший вчитель. Про нової модельної програми з біології для 7-9 класів НУШ йшлося в матеріалах автора навчально-методичного комплекту Соболя В.І, вчителя- методиста.Особливу увагу на зустрічі приділено роботі з обдарованими школярами. Іваненко О.В., член журі ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад з біології і екології, директор компанії Future Hill House LTD Лондон, проаналізувала олімпіадні завдання всеукраїнського та міжнародного рівнів і зазначила необхідність реалізації наукової складової в освітньому процесі з хімії і біології, системність в позаурочній роботі, наявність у вчителів сучасних наукових україно- та англомовних посібників. Власним досвідом з підготовки учнів до олімпіад з хімії поділилася Корнієнко А.Е., вчителька хімії Шепетівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, гімназія», вчитель-методист. У 2023 році її учень Омелянчук Владислав здобув бронзову медаль на Міжнародній олімпіаді з хімії. Аліна Едуардівна зазначила, що високі досягнення є спільним результатом роботи вчителя та учня. Однак, високого професійного та наукового рівня педагог досягає лише шляхом постійного навчання.
четвер, 17 серпня 2023 р.
Готуємося до нового 2023-2024 н.р.!
вівторок, 15 серпня 2023 р.
«Ні» об’єднанню спеціальностей «Географія» та «Екологія»!
Шановні колеги!
Зараз як ніколи наша країна потребує підготовлених фахівців з питань екологічної безпеки, які знають об’єкти та території критичної інфраструктури, і можуть запропонувати шляхи розв’язання або мінімізації наслідків військових дій для довкілля, життя та здоров’я мільйонів українців!
Вже дев’ять років в Україні триває війна. Очевидними є трагічні наслідки війни – прояви екоциду, техногенні катастрофи, зруйновані будівлі та інфраструктура екологічно небезпечних підприємств, де розміщуються хімічні речовини та промислові відходи, підтоплені території внаслідок підриву російськими військами греблі Каховської ГЕС, ядерна загроза внаслідок окупації Запорізької АЕС, знищені пожежами лісові масиви, забруднені водні ресурси та ґрунти, заміновані і порушені ландшафти, об’єкти природно-заповідного фонду, природоохоронні території міжнародного значення.
Саме тому Всеукраїнська екологічна ліга запрошує долучитись до збору підписів проти об'єднання спеціальностей «Географія» та «Екологія»! Долучайтесь!
Посилання на лист-звернення: https://docs.
субота, 29 липня 2023 р.
Міжнародна олімпіада з біології 2023
Зміцненню авторитету держави сприяють досягнення її громадян, зокрема перемоги у Міжнародних учнівських олімпіадах.Це престижні інтелектуальні змагання, учасниками яких є обдаровані молоді люди з багатьох країн світу. З 03 до 10 липня 2023 р. у місті Аль-Айн (Обєднані Арабські Емірати) пройшла 34-та Міжнародна біологічна олімпіада (IBO). Змагалися 305 юних біологів у складі команд із 76 країн світу. Україну представляли одинадцятикласники з Вінницької, Волинської, Київської і Хмельницької областей, які є переможцями четвертого етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології 2023 року: Дар'я Бевз (ліцей № 1 міста Хмільника Вінницької області), Яна Кошелюк (Луцький ліцей № 21 імені Михайла Кравчука Луцької міської ради), Микола Бальзамов (Вишнівський академічний ліцей № 1 Вишнівської міської ради Бучанського району Київської області), Олександр Починок (Хмельницький ліцей ІІ-ІІІ ступенів Хмельницької обласної ради). Команда повернулася без медалей і тому є об'єктивні причини. Три останні роки, на жаль, школярі України не брали участь в Міднародній олімпіаді з біології. І цьогоріч надії щодо участі не було. Лише за два тижні перед олімпіадою президент української біотехнологічної компанії Biopharma Костянтин Єфименко виділив кошти і команда стала учасницею олімпіади. Шкода, що на підготовку було мінімум часу. Далися взнаки дистанційне навчання, військовий стан, відсутність очних тренувальних зборів на ІІІ етапі. Олександр Починок здобув сетифікат "За досягнення". Від бронзової медалі його віддалили 2,3 бали. Вітаємо Олександра та Сергія Григоровича Гусака, вчителя біології Хмельницького ліцею ІІ-ІІІ ступенів Хмельницької обласної ради, вчителя-методиста з достойним результатом!
Висловлюємо щиру подяку науковим керівникам команди – викладачам Київського національного університету імені Тараса Шевченка: Віталію Калиновському, заступнику директора Навчально-наукового центру «Інститут біології та медицини» і Андрію Сіромолоту, асистенту кафедри клінічної медицини Навчально-наукового центру «Інститут біології та медицини». Особлива подяка Фіцайло Світлані Сергіївні, начальнику відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин МОН України, за організацію участі в олімпіаді та психологічну підтримку учасників і їхніх батьків.
Наші перемоги попереду! Слава Україні!
понеділок, 5 червня 2023 р.
Премія для Вчителів Global Teacher Prize Ukraine розпочалася!
Шановні колеги! Номінуйтеся на Премію!
Global Teacher Prize Ukraine — національна премія для вчителів-агентів освітянських змін!
Другий рік поспіль премія проходить у форматі збору історій вчителів, чий професійний досвід і віддана робота з дітьми уособлюють українське вчительство воєнного часу. У такий спосіб прагнемо подякувати педагогам і відзначити важливість їх праці.
У межах цьогорічної премії стартував збір історій про дивовижних вчителів:
- які залишаються новаторами у складних умовах;
- відбудовують освіту на звільнених землях;
- продовжують чинити опір в окупації;
- або ж змінили учительську кафедру на окоп;
- евакуйовують дітей під обстрілами;
- тримають тил, підтримуючи своїх учнів та їх родини
Шлях і досвід неймовірних вчителів має стати відомим суспільству.
Збір історій триватиме до 1 серпня на сайті Премії:https://s7476276.sendpul.se/sl/MzAwNzI0ODE=/f37263f3b0a6c188942fb6cce3f5475d1f663s4
Розповісти історію вчителя може як сам педагог, так і його колеги, учні або їхні батьки — обмежень немає.
Частина зібраних історій вчителів будуть презентовані на онлайн-платформі на сайтах globalteacherprize.org.ua та osvitoria.media, сторінках у соціальних мережах премії та ГС «Освіторія», а також на майданчиках інформаційних партнерів.
До Дня вчителя у телевізійному форматі Global Teacher Prize Ukraine розкаже історії вчителів, щоб у такий спосіб висловити їм подяку, відзначити важливість їх праці та надихнути на нові звершення.
понеділок, 15 травня 2023 р.
Вчимося розпізнавати знаки маркування та обирати кращу для здоров’я та довкілля продукцію
Знаки маркування є джерелом інформації для споживача, що вказує на безпеку, поліпшені якісні, екологічні чи інші характеристики продуктів, товарів, виробів, а іноді – послуг. Для того щоб споживати з турботою про власне здоров’я та довкілля, слід розуміти їх значення та уважно вивчати маркування продукції, яку ви плануєте придбати. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я третина різноманітних захворювань людства пов’язана із споживанням неякісних продуктів та напоїв та негативним впливом матеріалів, виробів, приладів, що нас оточують. Намагаючись задовольнити сучасні потреби споживача, більшість товаровиробників прагнуть підкреслити якість своєї продукції, використовуючи такі позначення як: «екологічний», «натуральний», «екологічно чистий», «органічний», «біо» тощо. Як правило ці твердження є оманливими.
Цей знак означає, що пакувальний матеріал вироблений з повторно переробленої сировини або містить частку повторно переробленого матеріалу.
Лише сертифікація свідчить про відповідність продукції, товарів, послуг вимогам екологічних стандартів.
Відповідно до вимог Закону України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року» однією зі стратегічних цілей національної екологічної політики є запровадження до 2020 року системи екологічного маркування товарів і продуктів харчування.Частина символів споживачів про щось інформує, інша застерігає. Варто дізнатися, що саме означають ці символи, щоб у подальшому ці знання використовувати.
Знаки, що носять інформаційний характер і вказують на певну екологічну характеристику продукції
Знак у вигляді трикутника з трьох стрілок, що означають замкнутий цикл (виробництво – застосування – утилізація), вказує, що дана упаковка придатна для подальшої переробки. Усередині трикутника можуть бути одна або дві цифри, які вказують на тип пакувального матеріалу: 1-19 – пластик, 20-39 – папір та картон, 40-49 – метал, 50-59 – деревина, 60-69 – тканини і текстиль, 70-79 – скло.
Знак «дбай про чистоту». Цей знак означає, що упаковку треба викинути дурни безпосередньо після споживання її вмісту. Часто біля цього знака може бути символ, який говорить про те, що перед викиданням картонні коробки і упаковку від напоїв слід зім’яти, щоб вони займали менше місця і контейнер занадто швидко не заповнювався.
Знак «викидай окремо». Розподіл упаковки: картон слід викинути до макулатури (бо це папір), а пластиковий (політилен -PE) мішок повинен потрапити до пластику.
Екологічний знак придатності до рециклінгу.
Знак «біодеградуюча упаковка» – знак, призначений для упаковок, що розкладаються і не виділяють шкідливих речовин.
Інформація про натуральність продукції (сировини) органічного походження, вирощеної без застосування хімікатів, виробленої без барвників і штучних харчових добавок.
Цей знак є декларацією виробника, його застосування не вимагає обов’язкового проведення випробувань та оцінки продукції на вміст ГМО органом з оцінки відповідності. Ставити маркування про наявність чи відсутність ГМО зобов’язує виробника Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів».
«Євролисток» – єдиний знак Європейського Союзу, який використовується для позначення упаковки органічних харчових продуктів, вирощених без хімічних добрив.
Знаки екологічного маркування І типу згідно ISO 14024, що зустрічаються в маркуванні продукції, представленої на українському ринку
Європейське екологічне маркування European Ecolabel, використовується на добровільній основі, було введене в 1992 році для підтримки зусиль компаній по виведенню на ринок більш екологічних продуктів та послуг. Критерії визначення екологічності в European Ecolabel дуже жорсткі, характеристики продукту вимірюються і аналізуються на предмет дії на довкілля впродовж усього його життєвого циклу, включаючи отримання сировини на передвиробничому етапі, виробництво, збут і утилізацію продукту. Знак European Ecolabel – маркування, якому споживачі дійсно можуть довіряти, – отримують тільки ті продукти, які повністю відповідають цим жорстким екологічним стандартам.
Український знак екологічного маркування («Зелений журавлик») Продукція позначена цим знаком має поліпшені показники безпеки та екологічні характеристики, порівняно з продукцією, що відповідає загальнообов’язковим державним нормам безпеки відносно впливів на стан довкілля та здоров’я людини.
Цей знак підтверджує, що продукція пройшла незалежну експертну оцінку дотримання вимог екологічних стандартів на усіх етапах життєвого циклу: від сировини до готового товару чи виробу, і навіть його споживчої тари чи пакування.
Знак «Зелений журавлик» можна побачити на упаковці, етикетці різноманітних продуктів, товарів, виробів, а також рекламних матеріалах та інформаційних носіях.
Під знаком розташовується код екологічного стандарту на відповідність якому пройшла сертифікацію маркована ним продукція.
Знак Miljomеrkеt або «Білий лебідь» – позначає відповідність товару жорстким скандинавським екологічним нормативам. Побачивши на упаковці значок з голубом, ви можете бути впевнені, що отримали продукт, який не містить шкідливих людині і природі речовин, легко утилізуються.
The Blue Angel (Der Blaue Engel) – найстарший знак, який підтверджує екологічну безпеку. Це символ захисту довкілля. Він гарантує, що товари: зроблені за допомогою засобів, нешкідливих для довкілля; були перевірені на шкідливі речовини, такі як формальдегіди і розчинники; безпечні для використання в будинках та в офісах; не загрожують здоров’ю людей.
Все більш на українському ринку набувають популярності органічні продукти. З року в рік кількість продуктів органічного вітчизняного виробництва зростає. Тому при виборі продукції потрібно частіше звертати увагу на значення символів, індексів та інших позначень на упаковці продукту. Адже маркування – це мова спілкування між виробником та покупцем.
Внаслідок своєї неуважності Ви можете втрати не тільки гроші, а й своє здоров’я. Захистіть себе від неякісної продукції, здатної зашкодити здоров’ю та навколишньому середовищу, навчіться розпізнавати та розуміти правильність маркування!
За інформацією Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації