вівторок, 25 серпня 2020 р.

Запрошуємо до участі в обласному етапі ТЮБ-2020!

 Шановні колеги! 

Відповідно листа Державної наукової установи "Інститут модернізації змісту освіти" МОН України  від 08.07.2020 № 22.1/10-1409 "Про проведення фінального етапуXІХ Всеукраїнського турніру юних біологів" повідомляємо, що обласний етап ТЮБ-2020 відбудеться, попередньо, 26-27 вересня. Інформаційний лист щодо особливостей проведення Турніру буде надіслано пізніше.

Для обласного етапу ТЮБ членами оргкомітету визначено 10 питань із 20 завдань всеукраїнського рівня.

 1.«Dimicandum»

За останні 20 років світ сколихнули спалахи низки нових варіантів небезпечних

вірусних та бактеріальних захворювань. І стільки ж років в мережі не вщухає

дискусія з приводу штучного походження їхніх збудників. Як можна

однозначно довести синтетичне або, навпаки, природне походження

патогенного агенту? Запропонуйте протокол перевірки походження збудника

інфекційного захворювання (приклад оберіть довільно).

4. «Re Vera»

Уявіть, що людство готується перейти до життя у віртуальній реальності, проте

залишається проблема підтримки життєдіяльності функцій тіла людини

впродовж тривалого часу (десятків років). Проаналізуйте проблеми, які

необхідно вирішити для розробки технологій тривалої підтримки тіла в стані

стазису та запропонуйте «модель» автоматичної системи повноцінного

забезпечення вегетативних та соматичних функцій організму людини.

8. «Позаземний розум»

Тема інопланетних розумних істот доволі поширена у фантастичній літературі

та кіно. Часто вони зображуються дуже схожими на людей аби викликати

емпатію в глядача, а інколи навпаки – зовсім не схожими, аби підкреслити їхнє

неземне походження. Аргументуйте, які фенотипові ознаки найімовірніше

будуть конвергентними у різних видів розумних організмів, що

еволюціонували незалежно один від одного на різних планетах.

10. «Найменша тварина»

Добре відомі фізіологічні та екологічні фактори, що обмежують максимальний

можливий розмір тварин. Поміркуйте, які фактори обмежують мінімальний

можливий розмір комах та ссавців і наскільки розміри реально існуючих

найменших представників цих груп близькі до теоретичного ліміту

передбаченого вашою командою?

13. «Вільна еконіша»

Нині побутує думка, що археологи майбутнього вивчатимуть нашу культуру за

пластиковими відходами, адже більшість пластиків є доволі стійкими й не

розкладаються мікроорганізмами. Однак, людство масово використовує

пластик лише останнє століття, то ж можливо організми пластикотрофи просто

ще не встигли еволюціонувати. Базуючись на даних про хімічну структуру

різних пластиків, їх потенційну енергетичну цінність та ферменти й катаболічні

шляхи сучасних редуцентів, оцініть наскільки ймовірна еволюція організмів,

здатних розкладають пластик, у наступні кілька тисяч років.

14. «Блукаючі вогники»

Існує безліч організмів, здатних як до біолюмінісценції, так і до флюресценції.

Проте, біологічний сенс явища флюоресценції для багатьох організмів

лишається невідомим (це стосується не тільки глибоководних медуз або акул,

але й флюоресцентних грибів та протистів). Проаналізуйте існуючі гіпотези про

роль світіння для біологічних об’єктів. З огляду на це, запропонуйте зручну

функціональну класифікацію світіння біологічних об’єктів.

15. « Безсмертя»

Які суто біологічні проблеми могли б виникнути, якби людина була

безсмертною?

17. «Ревимирання»

Єдиний вимерлий організм, якого вдалося клонувати прожив усього 7 хвилин.

Запропонуйте методи клонування, за яких вдалося би відновити вимерлих

організмів і спрогнозуйте як це може вплинути на подальших хід еволюції?

18. «ORFan genes»

Згідно з сучасними уявленнями, «простір генів» можна поділити на кор -

здебільшого консервативні гени, притаманні більшості організмів, хмару -

специфічні гени, необхідні для адаптації до певного середовища, та так звані

примарні (ORFan - від orphan-примарний та ORF - Open Reading Frame) гени,

які характерні дуже незначній кількості організмів, не мають жодних гомологів

серед інших відомих генів, та, як правило, анотуються лише як відкриті рамки

зчитування без жодних передбачень стосовно їхніх функцій

(https://academic.oup.com/nar/article-abstract/36/21/6688/2410005). Запропонуйте

план дослідження з визначення функцій подібних генів.

19. «Генні злодюжки»

Опишіть екосистему, в якій організми існують, пристосовуються, взаємодіють,

«викрадаючи» і використовуючи гени інших організмів.

Запрошуємо до участі в обласному етапі ТЮБ-2020!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар