четвер, 2 вересня 2021 р.

Пілотні класи НУШ-2021

 З 1 вересня 2021 року в школах України в пілотних 5-х класах стартує НУШ. Першими новий Державний стандарт базової середньої освіти впроваджують 136 шкіл України. В Хмельницькій області пілотують гімназія № 1 імені Володимира Красицького м.Хмельницького, гімназія № 2 м.Хмельницького, Кам’янець-Подільський навчально-виховний комплекс №3 у складі ЗОШ І-ІІІ ступенів та ліцею, Старокостянтинівська загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради, навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів, ліцей «Успіх».

 Серед чотирьох пропонованих модельних навчальних програм природознавчої освітньої галузі педагогами шкіл обрано дві: 

  • «Пізнаємо природу»  ( авт. Біда Д., Гільберг Т., Колесник Я.);

  • Природничі науки    (авт. Білик Ж., Засєкіна Т., Лашевська Г., Яценко В.)

Програма навчання вчителів пілотних класів стартувала ще у квітні 2021 року. Генеральний директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН Андрій Осмоловський зазначив, що "інноваційний освітній проєкт всеукраїнського рівня дозволить учасникам не лише апробувати, але й оволодіти ціннісними та практичними аспектами нового Державного стандарту базової середньої освіти. Від того, який досвід отримають учні пілотних класів, учителі та керівники закладів освіти, які беруть участь в інноваційному проєкті, залежатиме в підсумку ефективність упровадження з наступного року цінностей Нової української школи на рівні базової середньої освіти в межах усієї України".
До навчання та координації освітньої діяльності вчителів природничої освітньої галузі долучився і ХОІППО. Організаційна зустріч з педагогами відбулася 30 вересня. Увагу було приділено питанням наступності між початковою школою і базовою, особливостям  модельних навчальних програм, характеристиці навчально-методичних комплектів.

 

понеділок, 30 серпня 2021 р.

Про ТЮБ-2021

 Шановні колеги!  

Відповідно до листа  Державної наукової установи "Інститут модернізації змісту освіти" МОН України  від 26.08.2021    №22.1/10-1917      "Про проведення фінального етапу XІХ Всеукраїнського турніру юних біологів" фінальний етап XІХ Всеукраїнського турніру юних біологів планується провести восени 2021 року.

Повна версія Листа розміщена на сторінці " Олімпіади, ТЮБ, конкурси" у папці "ТЮБ-2021".

 Обласний етап  ТЮБ орієнтовно  планується на початок жовтня за питаннями для гри: 

 1, 4, 5, 6, 11, 13, 17, 18, 19, 20 з переліку питань:

 1. «Dimicandum».

 За останні 20 років світ сколихнули спалахи низки нових варіантів небезпечних вірусних та бактеріальних захворювань. І стільки ж років в мережі не вщухає дискусія з приводу штучного походження їхніх збудників. Як можна однозначно довести синтетичне або, навпаки, природне походження патогенного агенту? Запропонуйте протокол перевірки походження збудника інфекційного захворювання (приклад оберіть довільно). 

2. «Випадок і необхідність» 

З геологічного літопису відомо, що первинною сировиною для отримання електронів живими організмами були Н2S та Fe2+. Також літопис описує досить цікавий факт того, що кисневий фотосинтез, як механізм отримання електронів, виник за довго до того як були вичерпані запаси вищезазначених субстратів. Який випадок і яка необхідність проливають світло на проблему походження кисневого фотосинтезу? 

 3. «Імунна система протистів» 

Чимало уваги приділяється імунній системі багатоклітинних тварин та противірусним системам прокаріот таким як CRISPR чи рестрикціямодифікація. А як можуть захиститися від вірусів одноклітинні еукаріоти? 

 4. «Re Vera» 

Уявіть, що людство готується перейти до життя у віртуальній реальності, проте залишається проблема підтримки життєдіяльності функцій тіла людини впродовж тривалого часу (десятків років). Проаналізуйте проблеми, які необхідно вирішити для розробки технологій тривалої підтримки тіла в стані стазису та запропонуйте «модель» автоматичної системи повноцінного забезпечення вегетативних та соматичних функцій організму людини.

 5. «Вдосконалення»

Наша імунна система досить ефективно забезпечує захист організму від чужорідних агентів. Але, якщо б у вас була така можливість, то як би ви її вдосконалили? 

6. «Стратегії фармакотерапії»

 Для лікування певної хвороби використовують багато лікарських засобів, що діють за кількома різними механізмами. Для лікування гіпертонії, наприклад, можна використовувати інгібітори ангіотензинперетворюючого ферменту, інгібітори ангіотензинових рецепторів, діуретики, блокатори кальцієвих каналів у гладеньких м’язах стінок судин чи агоністи α-2-адренорецепторів. Що краще – призначити вищу дозу одного лікарського засобу чи комбінацію кількох лікарських засобів, які діють за різними механізмами в менших дозах? 

 7. «La Devinette» 

В результаті еволюції у наземних хребетних з'явилося друге коло кровообігу для легеневого дихання. Виникає питання, яка причина того, що легені не підключилися безпосередньо до уже існуючого одного кола кровообігу, і знадобилася складна система двох кіл кровообігу? Якщо можливе існування тварини, у якої легені інтегровані в одне коло кровообігу, запропонуйте будову кровоносної системи такої тварини й опишіть особливості її фізіології. 

8. «Позаземний розум» 

Тема інопланетних розумних істот доволі поширена у фантастичній літературі та кіно. Часто вони зображуються дуже схожими на людей аби викликати емпатію в глядача, а інколи навпаки – зовсім не схожими, аби підкреслити їхнє неземне походження. Аргументуйте, які фенотипові ознаки найімовірніше будуть конвергентними у різних видів розумних організмів, що еволюціонували незалежно один від одного на різних планетах. 

 9. «Нова систематика» 

Систематика еукаріотичних організмів - складна та спірна галузь. Донедавна загальноприйнятою була п’ятикладна система, де п’ять (інколи чотири) основних клад виділяли у «супергрупи». Проте нещодавно було побудовано нову філогенію, з урахуванням даних про послідовності багатьох так званих «примарних» видів еукаріот, які раніше мали невизначене положення на дереві (https://www.cell.com/trends/ecology-evolution/fulltext/S0169-5347(19)30257-5). Практично всі супергрупи виявились парафілетичними. Запропонуйте, які п’ять основних груп (п’ять Царств) ви б виділили на основі нової філогенії, вказавши ознаки за якими ви їх групували? 

 10. «Найменша тварина» 

Добре відомі фізіологічні та екологічні фактори, що обмежують максимальний можливий розмір тварин. Поміркуйте, які фактори обмежують мінімальний можливий розмір комах та ссавців і наскільки розміри реально існуючих найменших представників цих груп близькі до теоретичного ліміту передбаченого вашою командою?   

11. «Гіпноз» 

Запропонуйте наукове пояснення явища гіпнозу. 

12. «Наболіле питання»

 У період пандемії COVID-19, викликаної поширенням вірусу SARS-CoV-2, було створено низку різних вакцин (білкові, ДНК- та РНК-вакцини). Проаналізуйте переваги, недоліки та ефективність різних типів існуючих вакцин до SARS-CoV-2 і запропонуйте ефективну систему вакцинопрофілактики цього вірусного захворювання. 

13. «Вільна еконіша» 

Нині побутує думка, що археологи майбутнього вивчатимуть нашу культуру за пластиковими відходами, адже більшість пластиків є доволі стійкими й не розкладаються мікроорганізмами. Однак, людство масово використовує пластик лише останнє століття, то ж можливо організми пластикотрофи просто ще не встигли еволюціонувати. Базуючись на даних про хімічну структуру різних пластиків, їх потенційну енергетичну цінність та ферменти й катаболічні шляхи сучасних редуцентів, оцініть наскільки ймовірна еволюція організмів, здатних розкладають пластик, у наступні кілька тисяч років.

 14. «Міфи та реальність» 

 Нині в кіно, на телебаченні та літературних творах нерідко згадуються різноманітні міфічні істоти (з тілом однієї тварини, головою другої і кінцівками третьої) з якимись незвичайними, для подібної морфології, властивостями (здатність до польоту, тривалого перебування під водою або під землею. На обраному вами прикладі, користуючись морфологічними ознаками, опишіть можливі анатомічні, фізіологічні та екологічні особливості якоїсь міфічної істоти. 

15. « Безсмертя» 

Які суто біологічні проблеми могли б виникнути, якби людина була безсмертною? 

16. «Помилки історії»

 В історії науки відомо багато прикладів, коли факти були інтерпретовані невірно, що закінчувалося утворенням цілих течій науковців, які відстоювали гіпотезу, що заперечувалася із розвитком експериментальних методів дослідження. На ваш розсуд, оберіть три місінтерпретації, що побутували в біології протягом будь-якого періоду ХХ та початку ХХІ століть, та які, на вашу думку, можна було б легко спростувати, маючи в своєму розпорядженні лише обладнання тих часів. Наведіть власну схему досліджень, яка б доводила хибність тверджень. 

 17. «Ревимирання» 

Єдиний вимерлий організм, якого вдалося клонувати прожив усього 7 хвилин. Запропонуйте методи клонування, за яких вдалося би відновити вимерлих організмів і спрогнозуйте як це може вплинути на подальших хід еволюції? 

18. «ORFan genes» 

Згідно з сучасними уявленнями, «простір генів» можна поділити на кор - здебільшого консервативні гени, притаманні більшості організмів, хмару - специфічні гени, необхідні для адаптації до певного середовища, та так звані примарні (ORFan - від orphan-примарний та ORF - Open Reading Frame) гени, які характерні дуже незначній кількості організмів, не мають жодних гомологів серед інших відомих генів, та, як правило, анотуються лише як відкриті рамки зчитування без жодних передбачень стосовно їхніх функцій (https://academic.oup.com/nar/article-abstract/36/21/6688/2410005). Запропонуйте план дослідження з визначення функцій подібних генів.

 19. «Генні злодюжки»

 Опишіть екосистему, в якій організми існують, пристосовуються, взаємодіють, «викрадаючи» і використовуючи гени інших організмів. 20. «Віром» Чимало уваги приділяється дослідженням мутуалістичної бактеріальної мікрофлори. Чи усі віруси завдають шкоди хазяїну, чи серед них теж є мутуалісти?

20. «Віром» 

Чимало уваги приділяється дослідженням мутуалістичної бактеріальної мікрофлори. Чи усі віруси завдають шкоди хазяїну, чи серед них теж є мутуалісти?

середа, 18 серпня 2021 р.

Щодо успішного старту у новому 2021/2022 навчальному році!

 



Шановні Вчителі! 
Вітаємо на порозі нового навчального року! Бажаємо міцного здоров'я, радості від нелегкої праці, усіляких гараздів в особистому житті! Нехай Вас оточують повага і любов, доброзичливість і милосердя, життєрадісність і наше пошанування!
Сподіваємося, що рік буде продуктивним, результативним і 
 цікавим!




  Для того, щоб успішно стартувати у новому навчальному році, просимо опрацювати нормативні документи, методичні рекомендації, листи провідних освітніх установ, які розміщено на сторінках блогу " Нормативні документи" , "Методичні рекомендації" у папках "2021/2022 н.р."

субота, 24 липня 2021 р.

«Global Teacher Prize Ukraine» -2021!

 

"Global Teacher Prize Ukraine" — щорічна національна премія для вчительства яке є агентом освітянських змін. Премія святкує досягнення викладачів і викладачок не лише щодо учнівства, а й щодо українського суспільства загалом. Національну премію засновано у 2017 році ГС «Освіторія» після підписання меморандуму з фондом Varkey GEMS Foundation.

Прийом заявок і номінацій на премію Global Teacher Prize Ukraine 2021 ВІДКРИТО!

👉 Упроваджуєте інноваційну модель освітньої революції?

👉 Активно підвищуєте професійну кваліфікацію впродовж життя? 

👉 Практикуєте відповідальне вчительство та не боїтеся розпочинати реформи у власних громадах?

Скоріше заповнюйте заявку https://cutt.ly/Yb0gtnO, щоб позмагатися з іншими українськими педагогами за головний приз — 250 тисяч гривень.

Про Регіональний план управління відходами в Хмельницькій області до 2030 року

 

21 липня 2021 року у виставковому залі Торгово-промислової палати м. Хмельницького відбувся семінар-презентація фінальної версії Регіонального плану управління відходами  у Хмельницькій області до 2030 року. Хмельниччина стала першою областю в Україні, що застосувала системний підхід до розробки цього документу, як це робиться у світі: тобто розпочала саме з вивчення загальної ситуації з подальшою розробкою Регіонального плану на основі отриманих даних. Регіональний план управління відходами у Хмельницькій області до 2030 року визначає правила поводження з усіма видами відходів, поділ області на кластери, розташування майбутніх полігонів, комплексів з переробки, перевантажувальних станцій, фінансову модель розбудови ефективної регіональної системи управління відходами, що має забезпечити  сталий розвиток регіону, покращення екосистеми та здорове та безпечне майбутнє мешканцям, від малого села до великого міста.

    У своєму відеозверненні (https://youtu.be/o_XcPEZ6Fak)

до учасників семінару-презентації голова обласної ради Віолета Лабазюк зазначила: «Наша спільна мета – подолати екологічні виклики, що буде здобутком для місцевого населення та наступних поколінь. Регіональний план стане своєрідною “дорожньою картою” зі створення ефективної системи управління відходами”: https://km-oblrada.gov.ua/u-hmelnyczkomu-prezentuvaly-finalnyj-proyekt-regionalnogo-planu-upravlinnya-vidhodamy-do-2030-roku/

 Запрошуємо вчителів природничих дисциплін ознайомитися з Регіональним планом та вести активну просвітницьку роботу в школі та громаді щодо управління відходами.

понеділок, 5 липня 2021 р.

Про завершення тренінгу "Біоінформатика на уроках біології"

 Шановні колеги! 

За результатами  платного тренінгу "Біоінформатика на уроках біології", що проходив 16.07-17.07.2021 р. на базі ХОІППО, сертифікати (12 годин) відправлено на пошту учасникам тренінгу. Дякуємо на успішне виконання програми  та активність у процесі навчання!