Сторінки

Сторінки

понеділок, 15 грудня 2025 р.

Ключові ресурси для оцінювання ( публікація МОН України):

 Семестр завершується — час підбивати підсумки та виставляти оцінки.

Наближається семестрове оцінювання в школах. Нагадуємо про ключові ресурси 👇
🔹 Підходи до оцінювання результатів навчання учнів / учениць 5–9 класів — докладні роз'яснення від МОН: 👉 https://is.gd/L3mkJ4
🔹 Путівники «Як оцінювати в НУШ» — методичні посібники для кожної освітньої галузі, у яких запропоновано інструменти компетентнісного оцінювання: 👉
🔹 Зразки підсумкових робіт із цікавими компетентнісними завданнями й докладними схемами оцінювання, які допоможуть швидко й ефективно провести фінальний контроль: 👉 https://nus-tasks.net/
🔹 Путівник для батьків, який допоможе батькам краще зрозуміти нюанси оцінювання: 👉 https://is.gd/oczVYk

четвер, 11 грудня 2025 р.

Працюємо далі!

 Шановні колеги!                                                                                                                                              На сторінці "Олімпіади", в папці "2025-2026 н.р." розміщено завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади.  Є можливість проаналізувати помилки з учнями-учасниками олімпіади. 

Також інформую, що 09 грудня було представлено платформу з компетентнісно-орієнтованими завданнями: https://nus-tasks.net/?industry=%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8F+%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%83%D0%B7%D1%8C+%28%D0%9F%D0%A0%D0%9E%29&sort=subject_asc&per_page=20&page=1

Є можливість скористатися напрацюваннями творчих груп для проведення діагностувальних робіт.



середа, 10 грудня 2025 р.

ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології-2025

 07 грудня 2025 року  на базі ХНУ відбувся ІІ (обласний) етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології.     Участь у випробуваннях взяли 120 школярів Хмельниччини, серед них:  

8 клас — 34 учасники;   9 клас — 30 учасників;  10 клас — 29 учасників;   11 клас — 27 учасників.

Завдання олімпіади включали тести А, Б, В та  дві експериментальні роботи для кодного класу. Учням/учасникам необхідно було продемонструвати не лише високий рівень теоретичних знань, а й уміння критично мислити, робити розрахунки,  розв'язувати прикладні біологічні завдання.                                                                                    Вітаємо призерів олімпіади, бажаємо подальших здобутків, наполегливості та впевненого руху до нових перемог!   Хто не став призером- не розчаровуйтеся! Бажаємо перетворити цей досвід на поштовх до саморозвитку та нових досягнень!

  Дякуємо кожному педагогу за підтримку, віру в учнів і щоденну працю, завдяки якій  учні досягають нових вершин!




                                           




понеділок, 8 грудня 2025 р.

Щирі вітання !


 

Щирі вітання призерам ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з біології, що відбулася в квітні 2025 року! 
Відповідно до наказу МОН України від 05.12.2025 р. №1593  стипендії Президента отримали:
Базченко Роман-учень ліцею № 2 Шепетівської міської ради (вчителька біології-Гудкова Надія Петрівна, Заслужений вчитель України);
Трубнікова Єлизавета-учениця   комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 4 імені Павла Жука Хмельницької міської ради» (вчитель біології-Віркун Валерій Олексійович, вчитель-методист);
Юрчук Альбіна-учениця  Хмельницького ліцею Хмельницької обласної ради(вчитель біології-Гусак Сергій Григорович, вчитель-методист).                            
Дякуємо педагогам за титанічну працю та високий професіоналізм, що сприяють успіхам здобувачів освіти. Вітаємо учнів-студентів  із почесною відзнакою та бажаємо нових наукових здобутків, натхнення й подальших перемог!

пʼятниця, 28 листопада 2025 р.

Національний форум «Поводження з відходами в Україні: законодавство, економіка, технології»

 

Упродовж 27–28 листопада 2025 року в онлайн-форматі відбувся масштабний всеукраїнський захід- Національний форум «Поводження з відходами в Україні: законодавство, економіка, технології» , присвячений проблемам управління відходами в умовах війни та переходу України до європейських екологічних стандартів.

Організатор Форуму – Всеукраїнська екологічна ліга.

Захід проводився за сприяння Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України та Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.

Всеукраїнська екологічна ліга є ініціатором і постійним організатором Національного форуму «Поводження з відходами», перший із яких відбувся у 2013 році й відтоді став щорічною платформою для фахового діалогу. Форум об’єднує науковців, представників органів влади, бізнесу, громадських організацій та небайдужих громадян для обговорення шляхів виходу з критичної ситуації у сфері поводження з побутовими та промисловими відходами, удосконалення нормативно-правової бази, впровадження проєктів та природоохоронних ініціатив.

Ключова тема 2025 року – Полігони твердих побутових відходів та сміттєзвалища в умовах війни: стан, проблемні питання та шляхи впровадження європейських стандартів

Метою Форуму є визначення проблем та пріоритетних напрямів впровадження Правил технічної експлуатації полігонів, припинення експлуатації, рекультивації та догляду за полігонами після припинення їх експлуатації, пошук сучасних підходів до подолання критичної ситуації у сфері поводження із несанкціонованими сміттєзвалищами, вирішення проблем перероблення та утилізації відходів війни без негативного впливу на довкілля, поширення практик роздільного збирання відходів, сприяння залученню інвестицій у створення екологічно дружньої галузі та інфраструктури перероблення відходів, впровадження природоохоронних ініціатив та проєктів, впровадження засад збалансованого ( сталого) розвитку в Україні, реалізація ресурсо- та енергоефективних технологій, налагодження міжнародного співробітництва, співпраці органів державної влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, науки, бізнесу.



Про ІІ етап олімпіади з біології

 

ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2025/2026 н.р. проходить відповідно до нового Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух, затвердженого Міністерством освіти і науки України від 30 грудня 2024 року №1820, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 06 лютого 2025 року за №187/43593.

Відповідно до графіка, затвердженого наказом НЦ «МАНУ» від 27 жовтня 2025 року №603 «Про затвердження графіка проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2025/2026 навчальному році»  олімпіада з біології в усіх регіонах України проходить  07 грудня 2025 року за єдиними завданнями.

 Програма олімпіади складається з двох турів: теоретичного та експериментального. Загальна тривалість виконання завдань- 4 астрономічні години. Між турами передбачена перерва тривалістю 30 хвилин.

На виконання завдань теоретичного туру відводиться 2 астрономічні години, на експериментальний -1,5  години.  Комплекти завдань для кожного класу містять:

-          три блоки тестових завдань (А, Б, В);

-          експериментальні завдання;

-          бланки для відповідей.

Тестові завдання блоку А передбачають вибір однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих. Завдання цього блоку  оцінюються у 0,5 бала, якщо учасник позначив правильну відповідь, 0 балів- якщо відповідь неправильна або відсутня.

Тестові завдання блоку Б передбачають вибір усіх можливих правильних відповідей із п’яти запропонованих (кількість правильних відповідей може бути від однієї до п’яти). Завдання цього блоку оцінюються в 1 бал, якщо правильно позначено усі варіанти відповіді; 0 балів, якщо допущено хоча б одну помилку або відповідь відсутня. Оцінювання проводиться за принципом «все або нічого».

Тестові завдання блоку В – завдання на встановлення істинності тверджень. Кожне завдання містить умову, що може включати текст, зображення, графіки схеми, малюнки або їх комбінації,  на підставі яких необхідно визначити які з наведених тверджень є правильними, а які неправильними. Завдання цього блоку оцінюються за шкалою

0; 0,5; 1 або 2 бали:

 0 балів- якщо правильно  визначено  приналежність до категорії «правильне\неправильне»- 0 або 1 твердження;

0,5 бала- якщо  правильно визначено  приналежність до категорії «правильне\неправильне» -2 твердження;

1 бал- якщо  правильно визначено  приналежність до категорії «правильне\неправильне» -3 твердження;

2 бали- якщо  правильно визначено  приналежність до категорії «правильне\неправильне» -4 твердження.

Учасники виконуватимуть завдання на роздрукованих бланках!

Експериментальний тур включає дві роботи, кожна з яких містить теоретичні відомості, мету та опис поетапного виконання. У бланку для відповіді учасники заповнюють свої відповіді, відповідно до вимог завдання.

Під час виконання завдань експериментального туру дозволяється користуватися калькулятором (не на телефоні чи смарт-годиннику!) та лінійкою.

            При укладанні завдань предметно-методичною комісією  ІІ етапу Олімпіади було враховано вікові та психофізіологічні особливості учнів, забезпечено достатній рівень складності, відповідно до формату інтелектуальних змагань та мети Олімпіади.

 Адреса проведення олімпіади: м. Хмельницький, вул. Кам’янецька, 112а (корпус 1 ХНУ).

Заїзд, реєстрація: 8.00-9.30 год.

Відкриття олімпіади- 9.30-10.00 год.

Час проведення олімпіади з біології: 10.00-14.00 год.

 Увага! Регіональний практичний тур не проводиться. Відповідно, білий халат, папку з лабораторним обладнанням не потрібно!

До уваги керівників команд: під час перерви між теоретичним та експериментальними турами (30 хв)  буде працювати буфет, де можна придбати перекус для учасників олімпіади.

 

неділя, 23 листопада 2025 р.

Готуємося до ІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології

 Шановні колеги!

Цьогоріч оновлено правила для учнівських олімпіад і турнірів, відповідно до нового Положення про олімпіадний і турнірний рух. Просимо ознайомитися  з ними за покликанням:

https://mon.gov.ua/news/u-novomu-navchalnomu-rotsi-onovleni-pravyla-dlia-uchnivskykh-olimpiad-i-turniriv-shcho-vidkryvaiut-bilshe-mozhlyvostei

 Методичні рекомендації щодо проведення ІІ етапу  очікуємо від НЦ МАН на цьому тижні.

За результатами  наради відомо, що буде теоретичний (тести А,Б,В) тур  та експериментальний               (у паперовому варіанті) тур. 

Регіональної практики не буде!



 

субота, 18 жовтня 2025 р.

Як оцінювати в Новій українській школі

 

Шановні педагоги!

Міністерство освіти і науки презентує методичні посібники з питань оцінювання в розрізі освітніх галузей. Матеріали методичного посібника «Природнича освітня галузь: як оцінювати в НУШ» слугуватимуть практичним інструментом упровадження компетентнісного підходу до оцінювання в 5–9 класах НУШ, допоможуть учителям зосередитися, по-перше, на відстеженні індивідуального поступу учнів/учениць, по-друге, на формуванні навичок самооцінювання та взаємооцінювання, і по-третє, на забезпеченні прозорості й об’єктивності оцінювання результатів навчання відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти.                                                                          Ознайомитись з рекомендаціями можна за покликанням:

 https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nush/pro-ociniuvannia-2025-putivnik.pdf




четвер, 2 жовтня 2025 р.

З святом!

 

Шановні природничники! 

Щиро вітаємо з святом!                                                                         Ваша щоденна праця — це вклад у майбутнє країни, адже саме ви формуєте світогляд і  цінності  молодого покоління. Бажаємо  міцного здоров’я, творчого натхнення, нових ідей та щирої вдячності від учнів і батьків.                                                  Нехай кожен день дарує вам радість, повагу й відчуття значущості вашої місії! 

середа, 1 жовтня 2025 р.

Як оцінювати в Новій українській школі: путівники

 


Робоча група Міністерства освіти і науки України підготувала методичні путівники щодо оцінювання для кожної освітньої галузі. До її складу ввійшли вчителі-практики, науковці, методисти, автори підручників, державних стандартів освіти.

  • Путівники є практичним інструментом для впровадження компетентнісного підходу до оцінювання в 5–9 класах НУШ. Вони створені відповідно до чинних правил оцінювання та забезпечують учительство конкретними прикладами готових завдань, які можна відразу використовувати на уроках. Путівники допоможуть учителям:
  • - відстежувати індивідуальний поступ учнів / учениць;
  • - формувати навички самооцінювання та взаємооцінювання;
  • - забезпечити прозорість й об’єктивність оцінювання результатів навчання.
  • Путівники містять:
  • - переліки видів навчальної діяльності, які безпосередньо спрямовані на формування та оцінювання результатів навчання;
  • - практичні інструменти відповідно до груп результатів;
  • - приклади завдань для формувального оцінювання;
  • - зразки підсумкових і комплексних робіт із детальними схемами та критеріями оцінювання.
  • Педагоги зможуть адаптувати такі роботи до власних потреб або створювати аналогічні завдання. Путівник природничої освітньої галузі розміщено у розділі "Методичні рекомендації" в папці "2025-2026 н.р.".

понеділок, 29 вересня 2025 р.

Політика «Освіта для життя»: етапи та інструменти впровадження

 Міністерство освіти і науки України презентувало концептуальні засади освітніх галузей, що створені в межах політики «Освіта для життя». Концепції освітніх галузей — основний інструмент реалізації політики «Освіта для життя». Ці документи визначають, як має вибудовуватися навчання з 1 до 12 класу в кожній галузі (мовно-літературній, математичній, природничій та інших). На основі концепцій буде оновлено навчальні програми, створено нові підручники, розроблено програми підвищення кваліфікації для вчителів та модернізовано освітні простори. Це системні зміни, які торкнуться всіх аспектів шкільного життя, — від змісту освіти дошкільного простору. Переглянути концепцію природничої освітньої галузі  можна у   рубриці "Нормативна база" в папці "2025-2026н.р."

вівторок, 23 вересня 2025 р.

'Про проведення Всеукраїнського вебінару

 Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» інформує, що 22 жовтня 2025 року о 14.00 Національною школою управлінців буде проведено Всеукраїнський практичний вебінар «Роль емоційного інтелекту педагога у навчанні й викладанні в умовах цифрової освіти». Метою проведення Вебінару є подальший розвиток і удосконалення професійних компетентностей науково-педагогічних працівників.

понеділок, 1 вересня 2025 р.

З першовереснем !

 Шановні педагоги!

 З Днем знань! Хай цей навчальний рік подарує віру у силу освіти, повагу від учнів, задоволення від результатів  праці та  стане переможним в усіх сенсах!

Продовжуємо працювати попри війну і втрати... 😓🙏



понеділок, 25 серпня 2025 р.

Звернення ВЕЛ до Кабінету Міністрів України

 Звернення щодо неприйнятності ліквідації Державного агентства водних ресурсів України та приєднання до Державного агентства розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм 

Всеукраїнська екологічна ліга висловлює глибоку стурбованість і свою категоричну незгоду щодо планів уряду ліквідувати Державне агентство водних ресурсів України. 

Це рішення є неприйнятним і таким, що суперечить державним інтересам у сфері охорони довкілля та сталого розвитку, не відповідає європейським підходам і міжнародним зобов’язанням України щодо інтегрованого управління водними ресурсами.

 Експерти Всеукраїнської екологічної ліги наголошують, що об’єднання функцій з управління водними, рибними ресурсами та меліорацією в межах одного агентства призведе до загрози стабільного водозабезпечення в умовах воєнного стану, послаблення державного контролю у сфері охорони вод, конфлікту інтересів в процесі ухвалення управлінських рішень та втрати пріоритетності питань екологічної безпеки. 

Всеукраїнська екологічна ліга наголошує, що в умовах критичного зростання дефіциту води, наслідків російської збройної агресії для водних ресурсів, змін клімату, техногенного навантаження на природні екосистеми, необхідно посилити ключові пріоритети у сфері управління водними ресурсами, зокрема: 

1. Виконання Україною євроінтеграційних зобов’язань:                                                                        – Системна імплементація положень Рамкової водної директиви 2000/60/ЄС, Директиви про поводження з міськими стічними водами та Директиви щодо якості води, призначеної для споживання людиною;                                                                                                                                 – Практична реалізація Планів управління річковими басейнами, з урахуванням принципів інтегрованого управління водними ресурсами на рівні суббасейнів;                                                   – Запровадження системи моніторингу вод відповідно до європейських стандартів, із забезпеченням прозорості, публічності даних та цифровізації процесів.                                            2. Подолання наслідків війни для водного господарства:                                                                         – Забезпечення доступу населення до безпечної питної води в умовах війни, особливо в зонах активних бойових дій, деокупованих територіях і місцях компактного проживання ВПО;    – Оцінка і відновлення водних екосистем, забруднених внаслідок бойових дій, зокрема водних об’єктів, забруднених нафтопродуктами та хімікатами, важкими металами, залишками боєприпасів;                                                                                                                                                       – Створення резервних джерел водопостачання, мобільних очисних установок і автономних систем водозабезпечення, захист підземних вод для підвищення стійкості у кризових умовах.      3. Адекватне реагування на наслідки зміни клімату:                                                                               – Реалізація комплексу заходів, спрямованих на зменшення негативного впливу зміни клімату на водні ресурси, збереження водних екосистем та адаптацію інфраструктури, включно з ревіталізацією малих річок, відновленням водно-болотних угідь;                                                           – Посилення контролю водного балансу, оптимізація режимів водосховищ і водорегулювальних споруд для мінімізації ризиків повеней, паводків та посух.                                                                  – Критичне переосмислення використання технологій зрошення в умовах дефіциту води.             – Зменшення втрат води в системах водопостачання, впровадження водозберігаючих технологій у промисловості, сільському господарстві та комунальному секторі.                                        

Виконання цих критично важливих завдань потребує зміцнення інституційної моделі управління водними ресурсами із чітким розподілом повноважень між центральними і місцевими органами влади, басейновими радами та операторами водогосподарських структур, зміцнення фінансового забезпечення через залучення міжнародної технічної допомоги, інвестицій для відновлення та модернізації водогосподарського комплексу, збереження кадрового потенціалу, навчання, підготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері управління водними ресурсами відповідно до європейських вимог. 

Всеукраїнська екологічна ліга закликає Кабінет Міністрів України зберегти Державне агентство водних ресурсів як окремий центральний орган виконавчої влади та забезпечити його подальший розвиток і посилення інституційної спроможності для належного виконання завдань з управління, відновлення, охорони водних ресурсів, гарантування екологічної безпеки, громадського здоров’я, адаптації до кліматичних змін та досягнення критеріїв членства України в ЄС у сфері охорони довкілля та водного управління.

З повагою, голова Всеукраїнської екологічної ліги                            Тетяна ТИМОЧКО

пʼятниця, 22 серпня 2025 р.

Готуємося до старту в новий навчальний рік!

 Колеги! 

Щораз буду доповнювати папки необхідною для роботи інформацією. Основні матеріали будуть у "Методичних рекомендаціях" та "Нормативно-правових документах".

В понеділок завантажу обіцяні посібники.

вівторок, 12 серпня 2025 р.

Увага! Долучаємося!

  •   МОН спільно з Українським інститутом розвитку освіти (УІРО)* оголошує про старт другого набору на програму ReFormEd.  Це двотижневе офлайн-навчання, яке дає шанс зануритися в освітню політику й долучитися до команди, що творить системні зміни в освіті. Цьогоріч головна мета програми — залучити нових людей до команди УІРО, яка щодня імплементує політики МОН у сфері шкільної освіти.
Планується підсилення  УІРО фахівцями і фахівчинями в таких напрямах:

Зміст освіти та інноваційна діяльність
Підручникотворення
Психологічний супровід і соціально-педагогічна робота
Юридичний супровід
Хто може податися?
Передусім запрошуються  вчителі, методисти, освітніх управлінці, працівники Центрів професійного розвитку педагогічних працівників та Інститутів післядипломної педагогічної освіти, науково-педагогічних працівників та спеціалістів Інклюзивно-ресурсних центрів.
А також: 
студенти магістерських програм і бакалаврату, випускники педагогічних ЗВО
представники освітніх ГО і проєктів, фахівці суміжних сфер: аналітики, юристи, комунікаційники, ІТ-спеціалісти.
Перевагою буде досвід у:
впровадженні власних проєктів та інновацій в освітній процес;
організації соціально-освітніх ініціатив;
розробленні методичних матеріалів або навчальної літератури;
або висока мотивація та зацікавленість у набутті такого досвіду.
  • Що передбачає участь у програмі?
2 тижні очного навчання в Києві (1–12 вересня, навчання відбуватиметься у другій половині дня)
Поєднання теоретичних модулів і практичної роботи над реальними кейсами\
Занурення в освітні політики: як формуються рішення МОН і як вони реалізуються через ключові напрями УІРО
Можливість отримати пропозицію працевлаштування в УІРО після завершення програми
  • Український інститут розвитку освіти (УІРО) — державна установа при МОН України, яка працює над оновленням змісту освіти. УІРО розробляє освітні стандарти й програми, проводить експертизу й апробацію підручників, впроваджує цифрові рішення, підтримує вчителів і школи у впровадженні реформ, зокрема НУШ, розвиває інклюзивну освіту, координує діяльність у сфері підвищення кваліфікації педагогічних працівників та забезпечує методичний супровід змін та інновацій в освіті.
  • Як податись?
  • Заповніть анкету за посиланням.
  • Реєстрація триватиме до 24 серпня 23:59 включно.
  • Деталі про програму reformed.mon.gov.ua
  • Якщо залишилися запитання щодо участі, звертайтеся на пошту: vacancy@uied.org.ua.
  • Щодо питань співпраці та для коментарів медіа звертайтеся до комунікаційної координаторки проєкту Ольги Круглій: olha.kruhlii@mon.gov.ua.

понеділок, 11 серпня 2025 р.

Міжнародна літня школа 2025


  • З 28 липня по 10 серпня 2025 р. в Городку,  на базі  освітнього простору Winogradskiy School, відбулася Міжнародна літня школа Виноградського-«Winogradskiy International Summer School»
  • Метою Літньої школи є підтримка талановитих школярів.  Упродовж двох тижнів   з учасниками Школи працювали  науковці, експерти МАН, представники фармацевтичної корпорації «Юрія-Фарм»,  вчителі-предметники. Програма включала  лекції, роботу в міждисциплінарній лабораторії, практичні дослідження у природі, стартап-підходи у сфері біотехнологій, проєктний менеджмент, командну роботу та презентацію проєктів. Результатом роботи Школи є  поглиблення знань учнів з біології, хімії, фізики та астрономії, розвиток науково-дослідницьких, комунікативних умінь і навичок, знайомство з сучасними професіями у сфері природничих наук.


  •  
     

  •                                                             

пʼятниця, 18 липня 2025 р.

Звернення щодо неприйнятності приєднання !

 Звернення щодо неприйнятності приєднання Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Міністерства економіки України!

Шановні колеги!

Звертаємося до Вас із проханням підтримати Звернення   щодо неприйнятності приєднання Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Міністерства економіки України, поширивши інформаційний допис на власних сторінках у Facebook, а також серед колег, партнерських організацій та установ.

https://www.facebook.com/all.ukrainian.environmental.league/posts/pfbid0ME5RdRPhi5VjsBV8zou9n2QWu39VDj9r7v7MT6bLwrtQR3ffhUegXDp9bQewEXNrl?locale=uk_UA

З повагою,
Тетяна Тимочко

голова Всеукраїнської екологічної ліги